Utfordringer for elbiler og avansert teknologi er godt nytt for verkstedbransjen
Tilhengere elbiler (BEV) hevder ofte at disse kjøretøyene vil være mindre problematiske og kreve færre reparasjoner enn bensin og dieselbiler siden de har langt færre deler. Imidlertid viser ny reparasjonsdata at både BEV-er og plug-in hybridbiler (PHEV-er) krever flere reparasjoner enn fossilbiler i alle reparasjonskategorier.
I deres seneste kvalitetsundersøkelser, har J.D. Power funnet at BEV-er faktisk krever flere reparasjoner enn tradisjonelle bensin- og dieseldrevne biler. Frank Hanley uttalte følgende:
"Tilhengere av batterielektriske kjøretøy (BEV) antar at disse skal være mindre problematiske og kreve færre reparasjoner enn bensindrevne kjøretøy siden de har færre deler og systemer. Imidlertid viser ny data at både BEV-er og plug-in hybridbiler (PHEV-er) krever flere reparasjoner enn bensin- og dieselkjøretøy i alle reparasjonskategorier."
Bensin- og dieseldrevne kjøretøy har i år et gjennomsnitt på 180 PP100 (problemer per 100 biler), mens BEV-er ligger 86 poeng høyere med 266 PP100. Selv om det ikke er noen merkbare forbedringer i kvaliteten på BEV-er i år, har gapet mellom Teslas BEV-kvalitet og kvaliteten til tradisjonelle bilprodusenters BEV-er lukket seg, med begge på 266 PP100. Tidligere presterte Tesla bedre, men dette er ikke tilfelle i år.
Rapporten fremhever også en generell misnøye blant forbrukere når det gjelder påliteligheten til programvarebaserte kontroller som erstatter fysiske brytere og knapper. Fjerningen av tradisjonelle funksjoner som blinklys og vindusviskere har ikke blitt godt mottatt av Tesla-kunder.
Les hele rapporten fra J.D Power her