Dieselpartikkelfilteret (DPF) er et kritisk komponent i moderne traktorer og landbruksmaskiner, utviklet for å redusere utslipp av skadelige partikler fra dieselmotorer. Etterhvert som filteret fanger opp partikler, kan det bli tett og redusere motorens ytelse. DPF-vask er derfor avgjørende for å sikre maskinens optimale drift og levetid.
Les mer
Rens og vedlikehold av dieselpartikkelfilteret (DPF) er avgjørende for en lastebils ytelse og økonomi. DPF-filteret er utviklet for å fange opp sotpartikler fra eksosgassene for å redusere skadelige utslipp. Over tid fylles imidlertid filteret med sot og askepartikler, noe som kan føre til betydelige problemer.
Les mer
Hydrogenrensing av busser er et viktig skritt mot en grønnere fremtid for kollektivtransport. Teknologien, som benytter hydrogen for å rense motorene, gir en betydelig reduksjon i skadelige utslipp og forbedrer samtidig drivstoffeffektiviteten. Vi bidrar til at operatører kan forlenge levetiden og redusere deres samlede miljøpåvirkning på sine busser.
Les mer
Oksygensensorfeil er en av de vanligste motorfeilene som bileiere ofte opplever. Oksygensensoren, også kjent som O2-sensoren, spiller en avgjørende rolle i bilens motorstyringssystem. Den overvåker oksygennivåene i eksosen for å sikre at blandingen av luft og drivstoff i motoren er optimalisert for effektiv forbrenning. Når sensorene svikter, kan motoren bli mindre drivstoffeffektiv og sende ut mer forurensning.
Les mer
Tilhengere elbiler (BEV) hevder ofte at disse kjøretøyene vil være mindre problematiske og kreve færre reparasjoner enn bensin og dieselbiler siden de har langt færre deler. Imidlertid viser ny reparasjonsdata at både BEV-er og plug-in hybridbiler (PHEV-er) krever flere reparasjoner enn fossilbiler i alle reparasjonskategorier.
Les mer
I dagens miljøbevisste verden er det avgjørende å opprettholde bilens helse samtidig som man overholder miljøforskrifter. For eiere av dieselbiler representerer dieselpartikkelfilteret (DPF) en viktig komponent for å redusere utslipp. Men når det kommer til service av denne viktige delen, står mange overfor et dilemma: Hvordan gjøre dette effektivt, rimelig og ikke minst lovlig.
Les mer
Hovedfunksjonen til partikkelfilteret (DPF) er å være bilens avfallsmottak ved å redusere utslippene av partikler i eksosgassene. Filteret kan samle opp så mye at det tetter seg, noe som kan by på problemer.
Les mer
Motorvarsellyset på instrumentpanelet er en viktig indikator som gir deg beskjed om potensielle problemer med bilen din, enten ved oppstart eller under kjøring. Dette lyset er utviklet for å hjelpe deg med å oppdage kritiske feil, slik at du kan ta affære før mindre problemer blir store og kostbare.
Les mer
Vurderer du nye maskiner til bilverkstedet? Investering i løftebukker, AC-maskiner, bremsetestere og avgassmålere kan være vel så det og noen ganger påkrevd men er du på utkikk etter maskiner som virkelig er lønnsomme for verkstedet er du på rett sted.
Les mer
Dieselpartikkelfilteret (DPF) er et spesielt filter som sitter i forbindelse eksosrørene og fungerer som bilens avfallsmottak. Filteret ser ut som en bikake innvedig med mange små ganger og består av edle metaller.
Les mer
Normann Bilverksted, et av Drammens eldste bilverksteder og en bauta i bransjen er glade for å kunngjøre introduksjonen av en miljøvennlig løsning for bensin- og dieselbiler.
Les mer
Bilverkstedet Smørepunkt satset for 2 år siden på en bokstavelig talt, ny grønn maskin som renser motoren innvendig ved å fjerne sotet som bidrar til at bilen går dårligere og gir større risiko for feil – det angrer verken de eller kundene på i dag.
Les mer
Automessen 2022 gikk over all forventing med avduking av helt nye Hy-Carbon Connect, hyggelige gjensyn og nye relasjoner.
Les mer
Bilverkstedet satser på en bokstavelig talt, ny grønn maskin, som renser motorene innvendig og fjerner sotet som bidrar til at motoren går dårligere og har større risiko for feil.
Les mer
Selskapet bak Smørepunkt-verkstedet på Kilen leverer spreke tall. 2021-regnskapet viser at omsetningen er nesten doblet – fra 2,5 til drøyt 4 millioner kroner – siden året før.
Les mer
Martin Schanche er bosatt i Drebak, men reiser helt til Rommen der han får miljøvennlig service på bilen.
Les mer
Smørepunkt på Kilen spesialiserer seg på å ta vare på service og vedlikehold av person- og varebiler, og de er det første verkstedet i Norge som utfører Hy-Carbon motorrens.
Les mer
Smørepunkt var et av de første verkstedene i Norge som tok i bruk HY-Carbon motorrens, ofte kalt hydrogenrens eller karbonrens. I dagens biler er det vanlig å oppleve utfordringer med karbonavleiringer i EGR-ventiler, dieselpartikkelfilter og turbo...
Les mer
Lyset for dieselpartikkelfilteret (DPF) er i all hovedsak gul men kommer i en rekke ulike varianter, her kan du se noen av de.
Les mer
Det beste for klimaet er å beholde nåværende bensin- og dieselbiler til de er klare for å skrotes
Les mer
Redusert drivstofforbruk med inntil 15% og skadelige utslipp med inntil 50%. Ny hydrogenteknologi løser det viktigste problemet med bensin- og dieselbiler.
Les mer
Eksosgassresirkulering (EGR) virker ved å tilføre en liten del av avgassen tilbake til motorens forbrenningskamre gjennom innsugningsmanifolden, senke forbrenningstemperaturene og redusere mengden NOx som slippes ut.
Les mer
Bjørnar og kollegaene i nyetablerte Frydenhaug Auto satser stort med helt ny teknologi på verkstedet. De føyer seg nå inn i en voksende rekke av servicesentre som vil tilby Hy-Carbon motorrens med hydrogen.
Les mer
Strengere krav til utslippskontroll gjør at flere biler stryker på EU-kontrollen, men det skal ikke mye til av verken penger eller tid for å få løst problemet.
Les mer
John Arne og resten av gutta på Auto-Proff i Haugesund har investert i en ny maskin som reduserer drivstofforbruket, skadelige utslipp og forebygger dyre feil – helt grønt og helt kjemikaliefritt.
Les mer
– Rensingen handler om deler i forbrenningsmotoren som par- tikkelfiltre, ventiler, EGR, turbo, stempel/-ringer og dyser. Det er nemlig her soten setter seg fast og gjør at bilen yter mindre, bruker mer drivstoff og slipper ut mer CO2, CO og NOX, sier Victor Miettinen, daglig leder hos Autor.
Les mer
Med den innovative motorrensen Hy-Carbon fra Flexfuel, blir bilmotoren renset innvendig ved hjelp av hydrogen. Behandlingen er helt kjemikaliefri, og reduserer utslipp på en kostnadseffektiv og miljøvennlig måte.
Les mer
– Det maskinen gjør, er å fjerne oppsamling av karbonrester, noe som gjør at bilen forurenser mindre og bruker mindre drivstoff, sier teknisk leder Richard Miettinen for Autor. Karbonrester samler seg etter tid og blir «propper», som hindrer avkjøling av motoren. Når motoren ikke får tilstrekkelig avkjøling, stopper den. Satser på vidunderboks for bensin- og dieselbiler
Les mer
Et nytt produkt hevder å hjelpe kjøretøyer til å redusere utslippet av forurensende gasser, redusere forbruket og gjenvinne motoreffekten - Autotechnician setter det på prøve ...
Les mer
Mer miljøvennlig og mer økonomisk enn kjemiske produkter, hydrogenrensing er nå tilgjengelig på traktormotorer.
Les mer
– Denne behandlingen gjør at bilen bruker mindre diesel. Bare drivstoffbesparelsen gjør at du går i null hvis du tar én behandling i året. I tillegg blir utslippet redusert med 50 prosent og du beholder ytelsen på bilen selv om den blir eldre.
Les mer
Selskapet Flexfuel tilbyr et rensesystem som ikke bruker noe kjemisk produkt og som gjør det mulig å redusere utslippet av forurensende gasser, redusere forbruket og gjenvinne motoreffekten. Vi testet det, og nå anbefaler vi det.
Les mer
Bilverksted Sør i Kristiansand er Norges tredje servicesenter for rens av bilmotorer ved hjelp av hydrogen.
Les mer
Vi renser med hydrogengassen, og det kan fikse en rekke feil eller være et prevantivt tiltak for bilen, forklarer han og fortsetter: – Etter man har gjennomført dette bruker den 15 prosent mindre drivstoff – og det blir mindre skadelige utslipp. Vi har fått mange tilbakemeldinger at bilen nesten føles «chippet» ut – økt ytelse er en vesentlig ting. På kort tid har vi hatt 30 stykker innom, og vi gleder oss til å ta i mot flere, sier Rafoss.
Les mer
Vi er stolte av å kunne presentere JE Rafoss Dekksenter som det andre servicesenteret i Norge som fast vil utføre motorrens med Hy-Carbon hydrogen på bensin- og dieselbiler.
Les mer
Vi er utrolig stolte av å kunne presentere Smørepunkt som det første servicesenteret i Norge som fast vil utføre motorrens med Hy-Carbon hydrogen på bensin- og dieselbiler.
Les mer
Den neste innstrammingen av kontrollbestemmelsene på den periodiske kjøretøykontrollen, også kjent som EU-kontroll, vil tvinge bileierne til å rense motoren for å redusere skadelige utslipp.
Les mer
Hele 474.737 brukte biler fikk ny eier i 2019. Det utgjør nesten 77 prosent av det norske bilmarkedet. Nesten halvparten av alle disse var dieselbiler, mens om lag åtte prosent var elbiler, viser tall fra FINN motor.
Les mer