Hvordan virker dieselpartikkelfilteret (DPF)?

28. juli 2022
Dieselpartikkelfilteret (DPF) er et spesielt filter som sitter i forbindelse eksosrørene. Filteret ser ut som en bikake innvedig (honeycombstruktur) med mange små ganger og består av edle metaller.

Metallenes oppgave er å ommdanne og fange opp sot og andre skadelige dieselpartikler. Bilens datamaskin kontrollerer sotinnholdet i filteret og hvor tett det er ved å måle trykket før og etter filteret ved hjelp av en differensialtrykksensor.

Hvorfor tetter DPFen seg?

Det er flere grunner til at dieselpartikkelfilteret tetter seg. En er kjøremønsteret. Korte turer med lav hastighet fører gjør at motoren ikke blir ordentlig varm og oppnår ikke en ideel driftstemperatur. Den soter da mer – noe som igjen fører til at filteret bygger opp sotavleiringer og tetter de små gangene.

En annen grunn er tilsotning på deler i selve motoren, som igjen fører til en dårligere forbrenning og dermed mer soting.

Trimmede og optimaliserte biler kan også oppleve feil på DPF da bilens sensorverdier og utslipp endres.

Er det ulovlig på fjerne DPFen?

Ja, fjerning, bortprogrammering og modifikasjon på filteret er ulovlig. Det kan også føre til andre følgefeil på bilen.

Hvordan vet jeg om dieselpartikkelfilteret er tett?

Hvis DPF blir tett av sot eller det oppstår andre feil, vil det vanligvis vises et oransje lys på dashbordet som vist nedenfor.

Slik ser DPF lampen ut

Et tett dieselpartikkelfilter øker eksosutslippene, gir dårligere motorytelse og høyere drivstofforbruk og kan føre til at bilen går i nødmodus.

Hvordan vedlikeholder jeg dieselpartikkelfilteret?

For at filteret ikke skal tette seg foretar bilen noe som kalles passiv og aktiv regenerering.

Passiv regenerering skjer som oftest av seg selv når du kjører på lengre turer og med et høyere turtall. Dette øker eksostemperaturen slik at den bidrar til å brenne av overflødig sot i filteret.

Det er derfor anbefalt, en gang imellom, å ta en kjøretur på 30 til 50 minutters med vedvarende hastighet på motorvei, for å hjelpe til med å rense filteret.

Det er imidlertid ikke alle sjåfører som får utføret denne kjøring regelmessig – og det er grunnen til at produsentene har utviklet en alternativ form for regenerering, kalt aktivt regenerering.

Ved en aktiv regenerering blir diesel sprøytet direkte inn i filteret og antennes. Dette fører til en avbrenningstemperatur som ideelt ligger over 600 grader

Hva om regenerering ikke virker?

For at bilen skal kunne sette i gang regenerering er det på mange bilmodeller en rekke kriterier som skal oppfylles. Det kan være slik som riktig sensorverdier, omdreininger over tid og nok drivstoff. I mange tilfeller oppfylles ikke verdiene og partikkelfilteret vil tette seg til. Da kommer det som oftest feil på dashbordet.

Om verken passiv eller aktiv regenerering virker kan verkstedet som regel sette i gang en tvungen regenerering og selv om det ikke er en 100 % garantert løsning, lykkes det vanligvis med å fjerne overflødig sot og la DPF fungere og regenerere igjen.