Hvordan rense og vedlikeholde dieselpartikkelfilteret

21. mai 2024

Hovedfunksjonen til partikkelfilteret (DPF) er å være bilens avfallsmottak ved å redusere utslippene av partikler i eksosgassene. Filteret kan samle opp så mye at det tetter seg, noe som kan by på problemer.

Er du ute og kjører og et lys som ser ut som en boks med prikker inni kommer på er dette lyset for dieselpartikkelfilter, eller forkortet DPF. Det hjelper med å holde luften ren ved å fange opp skadelige partikler fra eksosen men noen ganger trenger det litt hjelp til å holde seg rent.

Ta en kjøretur

DPF-en din trenger kanskje bare en god kjøretur for å rense seg selv. Ta bilen med på en 20 - 30 minutters kjøretur på motorveien. Sørg for at du holder farten over 60 km/t og omdreiningene helst over 3000. Dette hjelper DPF-en med å bli varm nok til å brenne av soten den har samlet.

Rens DPF-en

Hvis lyset fortsatt er på, kan du rense motoren med hydrogen. Dette hjelper ikke bare på DPF-en men på mange komponenter i motorsystemet, slik som EGR og turbo.

I de aller fleste tilfeller vil en hydrogenrens, eller karbonrens om du vil være løsningen på problemet. I de tøffeste tilfellene kan det være nøvendig med en vask av DPF-en.

Rens i stedet for å bytte filter

Mange verksteder tar seg ikke tid til å gå ordentlige råd til kudene og anbefaler ofte bare å bytte filteret. Dette er som regel kostbart og helt unøvendig. I de aller fleste tilfeller vil hydrogenrens av motoren være løsningen, for de med veldig tilsotet filter kan det være nødvedig med DPF-vask. Begge metodene er mye rimeligere enn filterbytte.