Hvordan rense og vedlikeholde dieselpartikkelfilteret
Disse standardene kalles "Euro Standards" og er klassifisert i seks kategorier:
- Euro 1: 1. januar 1993
- Euro 2: 1. juli 1996
- Euro 3: 1. januar 2001
- Euro 4: 1. januar 2006
- Euro 5: 1. januar 2011
- Euro 6: 1. september 2015
Hovedfunksjonen til partikkelfilteret, mest kjent som DPF, er å redusere utslippene av fine partikler i eksosgassene. DPF er plassert sammen med eksosrøret, ofte ved motoruttaket.
Hvordan fungerer partikkelfilteret?
DPF fungerer i to trinn. For det første samler den partiklene som sendes ut, deretter eliminerers de.
1. trinn
Filteret fanger opp partikler i eksosgassene. Et sotlag dannes og forverrer ytelsen til motoren på lang sikt.
2. trinn
Filteret tvinger avgassens temperatur til å stige nok til å brenne av sotlagene. For å øke temperaturen på eksosgassene injiseres overflødig drivstoff i DPF og får sotet som er fanget i dem til å brenne.
Hva er symptomene på et tett partikkelfilter?
Når partikkelfilteret er tett, kan det oppstå flere problemer:
- Et tap av kraft
- Motorlys tennes
- Drift i nedbrutt modus
- En motor som kveles, stanser osv.
Hvordan rengjør og vedlikeholder du partikkelfilteret ditt?
Det er der FlexFuel og Hy-Carbon motorrens med hydrogen kommer inn! Takket være deres innovative prosess, ved bruk av løsemiddelkraften til hydrogen etter forbrennin gjør Hy-Carbon det mulig å avsote DPFen. Kjøretøyet ditt vil da få tilbake sin opprinnelige ytelse! Ikke flere problemer med svart røyk, tap av kraft eller kveling av motoren på grunn av et tett eller tett partikkelfilter!
Spørsmål adressert i denne artikkelen:
- Hvordan vet du om DPF er tett?
- Hvordan rengjør jeg en tett DPF?
- Hvordan bevare partikkelfilteret ditt?