Hvordan rense og vedlikeholde dieselpartikkelfilteret

19. oktober 2021

Partikelfilteret ble oppfunnet på 1970-tallet for å oppfylle europeiske standarder for forurensning. Hovedfunksjonen til partikkelfilteret, mest kjent som DPF, er å redusere utslippene av fine partikler i eksosgassene.

Hva gjør du når det først begynner å lyse?

På de fleste bilmerker er det anbefalt å kjøre med høyt turtall over en periode på minst 20 minutter og med et turtall på minst 3000 omdreininger (3). Dette for at eksosen skal bli varm nok og i ettertid gi det tid til å kjøle seg ned.

Gjør det på motorveien, da slipper du som regel å bremse opp og senke turtallet.

Dessverre hører det med til sjeldenheten at dette fungerer godt nok og at filteret forblir tett. Alternativet er da å bytte filter, og det er ikke akkurat billig.

Hvordan kan motorrens med hydrogen hjelpe?

Ved å injisere hydrogen inn i motoren bidrar dette til å løsne opp karbonrester (slaggrester) og føre de naturlig ut med eksosen. Lyser dieselpartikkelfilterlampen (DPF) er det viktig at du raskt besøker et servicesenter. Da kan vi forsøke å hjelpe deg og rense filteret, slik at du ikke behøver å bytte det. Vi anbefaler uansett at du regelmessig gjør en motorrens slik at problemet ikke oppstår og at motoren ikke overbelastes.

Hva får du igjen for det?

Du får en bil med bedre effekt, lavere drivstofforbruk og mindre utslipp. Om du kjører regelmessig dekkes den lave utgiften inn bare i redusert drivstofforbruk.